امیرصدراامیرصدرا، تا این لحظه: 13 سال و 11 ماه و 24 روز سن داره

دنیای کودکانه و امیرصدرا

اهداف اصلی نیمکره راست مغز و دنیای جادویی آن

1392/3/6 11:47
219 بازدید
اشتراک گذاری

در هر کلاس آموزش بر اساس نیمکره راست مغز باید یک تابلوی بزرگ رنگی در مورد اهداف پنج گانه آموزش نصب شود. این اهداف به ما خاطر نشان می کنند که خیلی جدی و خشک نباشیم. و همچنین یادآوری می کنند که روابط دوستانه مهمترین هدف آموزش است.     

هدف اول   ایجاد رابطه عمیق عاطفی بین والدین و فرزندان

یک محیط خانوادگی گرم و صمیمی پایه اصلی آموزش است و این مهمترین هدف آموزش نیمکره راست است.

وقتی که والدین نمی توانند با فرزندان خود ارتباط صمیمی برقرار کنند و در نتیجه نمی توانند تمرینات آموزشی را دنبال کنند، همه اینها به این دلیل است که بیشتر والدین از طریق نیمکره چپ آموزش دیده اند در حالیکه کودکانشان در حال یادگیری از طریق نیمکره راست مغز خود هستند. آنها دو انسان کاملا متفاوت هستند و هر یک سعی دارد به شیوه خود با دیگری ارتباط برقرار کند در حالیکه طرف مقابل زبان او را نمی فهمد.

زمانی که بزرگترها شروع به صحبت از طریق نیمکره راست مغز خود می کنند ( در پستهای بعدی درباره زبان نیمکره راست خواهم نوشت) باعث می شود که بچه ها احساس نزدیکی بیشتری با والدین خود بکنند.

هدف دوم    تقویت حواس

این بخش از برنامه بسیار هیجان انگیز است. بالا بردن سطح حواس ( یا به تعبیری حساس تر کردن کودک) شبیه شستن پنجره ذهن است که باعث افزایش سطح هوشیاری و آگاهی درباره هر چیزی که پیرامون او اتفاق می افتد، می شود. و در یک تعریف ساده تر یعنی توجه کودک را به رویدادهای پیرامونش افزایش می دهیم.

وقتی که شما نسبت به محیط پیرامون خود حساس تر باشید ...

اگر به صدای یک آلت موسیقی گوش می دهید، متوجه کوچکترین صداهای ایجاد شده از ساز می شوید.

اگر به مطالب درسی گوش می کنید، شما برای سپردن مطالب از تمام حافظه تان بهره می برید.

اگر به منظره ای نگاه می کنید، به هر نکته ظریفی توجه می کنید- به هر ساقه گیاهی، به مسیر آفتاب بر روی شاخه درختان و به رنگهای مختلف ابرهای بالای سرتان.

همه هنرمندان و دانشمندان در راه تعالیشان از حواس قویی خود بهره بسیار برده اند. حس بینایی، چشایی، شنوایی، بویایی، لامسه و حواس طبیعی درونی در تمرینات نیمکره راست به کار گرفته می شوند.  

هدف سوم    افزایش خلاقیت

در طول دوره آموزش نیمکره راست بچه ها هیچ محدودیتی نمی شناسند. آنها هر چیزی را که دلشان بخواهد می توانند کشف کنند، به بازی بگیرند و خلق کنند.

هدف چهارم   تبدیل آموزش به یک بازی آسان و جذاب

آیا می دانید که روی شانه هایتان یک کامپیوتر شخصی دارید؟ بله نیمکره راست مغز از هر چیزی در کسری از ثانیه تصویر برداری می کند و این اطلاعات را جذب و برای استفاده در آینده طبقه بندی می کند. و به همین دلیل است که آموزش از طریق نیمکره راست بسیار آسان و بیشتر شبیه یک بازی با اطلاعات طبقه بندی شده است.

هدف پنجم   به نبوغ فرزندان خود اجازه دهید تا بدرخشد

به فرزندانتان کمک کنید تا تواناییهایشان را بشناسند. متوقع نبودن از آنها بزرگترین هدیه شما به فرزندانتان در تمام طول دوره زندگیشان است

هر چیزی در ذهن کودکان امکان پذیر است و دوره شاد کودکی زمانی است که باید آموزشهای نیمکره راست مغز را پیاده کرد.

وقتی درباره تواناییهایی شبیه حافظه تصویری بالا یا تندخوانی یا محاسبات ذهنی ریاضی به سرعت کامپیوتر صحبت می کنیم، اینطور می اندیشیم که این تواناییها نه تنها برای غالب مردم نیست بلکه فقط عده بسیار معدودی از نوابغ هستند که چنین استعدادهایی را دارند. اما کاملا بر عکس است. همه انسانها بالقوه دارای چنین تواناییهایی هستند و تنها چیزی که لازم است باور آنها و تلاش برای به فعلیت درآوردنشان است.

نیمکره راست مغز چه کارهایی انجام میدهد

در راستای تدریس و آموزش نیمکره راست مغز ما به نبوغ اعجاب انگیزی در کودکان دسترسی یافتیم. آنچه ما به عنوان تواناییهای نیمکره راست شناختیم چیزی نبود که از طریق آزمایشهای اعصاب مغز کشف کنیم بلکه ما آنها را در کلاس و در میان بچه ها یافتیم.

با ادامه تدریس به شیوه سریع و استفاده کامل از تمام حواس ما کشف کردیم که بچه های زیادی قادر هستند به این تواناییها دسترسی داشته باشند.

تواناییهای نیمکره راست مغز

1-    حافظه تصویری بالا

2-    تندخوانی

3-    انجام محاسبات ریاضی به صورت حسی

4-    فراگیری چند زبان

5-    تصویر سازی ذهنی سه بعدی

6-     مشاهده دقیق (observation training)

7-    آرامش عمیق (خواب آلفا)



 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)